Het leven is wat er gebeurt terwijl je andere plannen maakt

Als professional organizer plan ik mijn taken en dagen zorgvuldig, dat zal je niet verbazen. Maar toch gebeuren er soms onverwachte dingen die mijn hele planning overhoop gooien. Zo verliep de week onlangs ineens heel anders dan ik van te voren bedacht had. Mijn moeder onderging een operatie, een dierbare overleed en mijn schoonmoeder tekende het koopcontract voor een nieuw huis. Een hoop te regelen dus. Gelukkig is dat mijn specialiteit 😉

Soms wordt mij gevraagd: ‘die klanten van jou, wat voor soort mensen zijn dat nou?’. Alsof je een speciaal type moet zijn om gebruik te maken van de diensten van een professional organizer. Mijn klanten zijn dan ook hele gewone mensen. Maar meestal maken ze ongewoon veel mee in korte tijd. Een drukke baan, het verlies van een dierbare, een verhuizing,  een ziekte, opgroeiende pubers, mantelzorger zijn, of een willekeurige combinatie hiervan. Als er veel op je af komt dan overzie je het soms even niet meer. Dan weet je niet meer waar je moet beginnen. Maar dat zie je niet altijd aan de buitenkant bij iemand.

Mijn bedrijfsnaam komt niet uit de lucht vallen. Om hulp vragen is niet altijd makkelijk, dat geldt ook voor mij. Soms kan een naaste een luisterend oor bieden of een helpende hand. Soms werkt dat niet omdat iemand ‘te dichtbij’ staat of omdat je zelf onvoldoende kennis hebt. Dan kan het fijn zijn professionele hulp in te roepen. 

Als professional organizer kijk ik vooruit, stel ik samen met mijn klant prioriteiten en gaan we vervolgens samen aan de slag met het belangrijkste en dringendste. We pakken een ding tegelijk aan of plannen het in. Net zoals ik dat deze week voor mezelf plan: maandag de bezichtiging, dinsdag de operatie en woensdag de uitvaart. Die dingen doe ik uiteraard niet zelf. Maandag komt de makelaar in actie, dinsdag de chirurg en woensdag de uitvaartverzorger. In die gevallen is het algemeen geaccepteerd om hulp in te roepen. Tien jaar geleden was het sporten met een personal trainer iets heel bijzonders, tegenwoordig hoor je dat steeds vaker. De drempel is verlaagd. Laten wij er samen voor zorgen dat dit ook gaat gelden voor begeleiding door een professional organizer. Want hoe sneller je je zaken weer op de rit hebt, hoe beter je je voelt. Je hoeft deze begeleiding lang niet altijd uit eigen zak te betalen. In sommige gevallen is een werkgever bereid de begeleiding te vergoeden. Een coaching traject is immers goedkoper dan de kosten wanneer een werknemer uitvalt of dan wanneer dingen misgaan. Dus heb je binnenkort een eindejaarsgesprek op je werk, breng dit dan gerust ter sprake. Met een traject voor persoonlijke ontwikkeling heb je je eerste goede voornemen voor 2020 al te pakken. 

Ook kijk ik regelmatig terug, om losse eindjes af te handelen en stil te staan bij wat er allemaal gelukt is en niet alleen te kijken naar wat er allemaal nog ‘moet’. Het was een bijzonder jaar, 2019. Terwijl ik door mijn digitale agenda blader denk ik terug aan al die dingen waar ik dankbaar voor ben: mijn benoeming als voorzitter van de NBPO, het NAPO-congres in Dallas waar ik in april aan mocht deelnemen en zoveel inspirerende internationale collega’s leerde kennen, de enthousiaste deelnemers aan de Zaanse Loslaatdag, het volbrengen van Blok B van de Leergang Senior Professional Organizer, maar bovenal voor de fijne samenwerking met mijn klanten en voor de ruimte die we samen gecreëerd hebben.

Graag wens ik jou en je dierbaren een mooie jaarwisseling toe, een MARY Christmas 😉 en een opgeruimd en ontspannen 2020,

Marianne

Plaats een reactie

WhatsApp chat