Je huis bijwerken

Je huis bijwerken

Ontdek waarom de aanpak van The Home Edit verschilt van de mijne

Geschreven door Marianne Winter

Onlangs verscheen de nieuwe Netflix serie ‘Get Organized with The Home Edit’. Ik kon me niet inhouden en heb alle acht afleveringen in 3 dagen gekeken tussen de bedrijven door. Een hoog gehalte ‘OMG… it’s amazing … you know’ en totaal anders dan mijn eigen aanpak maar heerlijk om naar twee enthousiaste vakgenoten te kijken. Ik heb daarna direct mijn boekenkast ‘geregenboogd’ (gevalletje beroepsdeformatie).

Net als bij het verschijnen van de serie van Marie Kondo twee jaar geleden en Ons Huis Vol Spullen vorig jaar ben ik heel blij met alle media-aandacht voor het vak van professional organizer. Toch verbaas ik mij bij elk nieuw programma weer over het feit dat het zo ver afstaat van de dagelijkse praktijk van professional organizers (en ja: ik ben de eerste om toe te geven dat ik stiekem best een groot beetje jaloers ben dat Netflix mij niet gevraagd heeft, haha). Graag deel ik hieronder de verschillen tussen de aanpak van The Home Edit en die van mijzelf.

“Professional organizing gaat niet over spullen of bakjes. Het gaat over mensen.”

  1. Met stip op 1: ik ga respectvol om met jou en jouw spullen en oordeel niet. Je hoeft dus niet bang te zijn dat ik stiekem jouw sloffen aantrek. Klanten nodigen mij bij hen thuis (of op de werkplek) uit en nemen mij in vertrouwen. Ze laten me ruimtes zien die vrienden en familie vaak niet zien en vertellen me dingen die ze soms aan niemand anders vertellen. Ik laat me niet uit over of ik iets ‘veel’ of ‘weinig’ vind. Daar gaat het namelijk niet om. Het gaat erom welke hoeveelheid voor jou als klant prettig voelt. En om het ondernemen van actie als dat nu nog niet zo voelt. 
  2. The Home Edit krijgt ’s morgens de sleutel en gaat dan met een enorm team van organizers, assistenten en klusjesmannen aan de slag om een ruimte een metamorfose te geven. Ik snap helemaal dat het voor kijkers geweldig is om een groot verschil te zien tussen een ‘voor’ en ‘na’ situatie maar voor de meeste klanten die ik tref is het een hele stap om hulp te vragen. In zo’n geval is 1-op-1 werken veel prettiger (lees verder onder de afbeelding ↓)

3.  De aanpak van The Home Edit bestaat uit de volgende onderdelen:

    • Edit: neem afstand van spullen die je niet meer nodig hebt of niet meer wilt bewaren. Dit is wat mij betreft een van de belangrijkste onderdelen. Tijdens dit proces komen er vaak herinneringen naar boven. Ook spelen overtuigingen een grote rol. Door hier samen met jou bewust bij stil te staan verloopt het proces misschien een stuk minder snel dan op televisie maar zorgen we wel voor blijvend resultaat.
    • Categorize: sorteer en bewaar je spullen in categorieën zodat je overzicht hebt wat je hebt en hoeveel je van elke soort hebt. Hier ben ik een groot voorstander van.
    • Contain: besteed aandacht aan de manier waarop je spullen bewaart. The Home Edit werkt met witte kasten en doorzichtige bakken van hun eigen productlijn van The Container Store, die voor een ‘bescheiden’ (ahum) bedrag online te bestellen zijn via deze link. Tja, wat zal ik hierover zeggen? Het is belangrijk om een inrichting te hebben die aansluit op jouw wensen, gewoontes en budget. Als je zelf (nog) niet over praktische opbergruimte beschikt denk ik graag met je mee hoe we hiervoor kunnen zorgen, bijvoorbeeld met hulp van een meubelwinkel of interieurbouwer. Maar zoals de bekende Amerikaanse blogger Joshua Becker van schrijft: “Als je spullen nodig hebt om spullen te bewaren dan heb je misschien teveel spullen” ;-).

4. Het onderdeel dat ik mis in het programma is het begeleiden van klanten om het bereikte resultaat bij te houden. Voor het aanleren van nieuwe gewoontes is tijd nodig. Natuurlijk helpt het als je een goede basis hebt. Maar als The Home Edit de deur achter zich dichttrekt kan het voor jou best frustrerend zijn als de opgeruimde kamer er na een paar dagen weer net zo uitziet als voorheen. Met dank aan de opleiding die ik volg tot Senior Professional Organizer zorg ik graag voor een gedragsverandering. Zo word je niet afhankelijk van mij maar kun jij het behaalde resultaat zelf in stand houden. 

Krijg jij na het lezen van dit bericht ook zin om thuis aan de slag te gaan maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Neem dan gerust contact met mij op voor vragen of overleg. Bel of app 06 – 53 405 407 of stuur een mailtje naar info@maryregelthetwel.nl

#opruimen #ontspullen #voeljethuis #woonmetplezier #thehomeedit #professionalorganizer #nbpo

WhatsApp chat