Weet je nog? 25 mei was vorig jaar een Hele Belangrijke Datum. Toen werd namelijk nieuwe Europese privacywetgeving ingevoerd die ondernemers verplichtte nog zorgvuldiger met persoonsgegevens om te gaan, de AVG.

Iedereen was in rep en roer. Ondernemers gingen aan de slag met het opstellen van privacyverklaringen en stuurden hun klanten e-mails om hen daarop te wijzen. Zo ontdekte je als consument dat je nog stond ingeschreven bij meer bedrijven dan je je herinnerde. Feitelijk was de AVG niet heel veel anders dan de Wet Bescherming Persoonsgegevens die we voorheen in Nederland kenden maar met het oog op de hoge boetes die onder de AVG aangekondigd worden namen ondernemers geen enkel risico.

Inmiddels is dat dus bijna een jaar geleden. Dat houdt in dat je persoonsgegevens moet wissen als je die je de afgelopen 2 jaar niet gebruikt hebt, tenzij jij in je privacyverklaring een langere termijn hebt aangegeven en een gegronde reden waarom jij een langere termijn hanteert. En dat je nagaat of je privacybeleid en -verklaring nog accuraat zijn. Je bent namelijk verplicht dit minimaal jaarlijks te doen.

Ben jij ondernemer of werknemer? Dan is het dus tijd om op te schonen. Doe dit zorgvuldig en conform het privacybeleid dat binnen jouw bedrijf is opgesteld, want met je boekhouding en oude facturen wil je natuurlijk wel blijven voldoen aan de wettelijke bewaartermijn van 7 jaar. Maar persoonsgegevens van voormalige klanten in databases en ordners vol verslagen kunnen door de versnipperaar. Dat ruimt lekker op. Zo ontstaat ruimte voor nieuwe klanten.

Geen zin of tijd om zelf op te ruimen? Of kun je wel wat hulp gebruiken om ‘AVG-proof’ te worden en blijven? Ik regel het graag voor je. Neem vrijblijvend contact met mij op voor meer informatie.